maandag 9 februari 2015

Vogelverwennerij


Voor de juffen verjaardag van de jongste 
 maakte ik deze vogelverwennerij.
Aangezien hij 3 juffen heeft ...
(2 gewone en 1 stage juf,
en zelf wilde ik er ook wel 1)
was ik even zoet
Deze leuke gardes kocht ik bij de Action evenals de pollepels en de vetbolletjes.
Daarna onze houtvoorraad in gedoken en het was eigenlijk zo gepiept.
Oké, ik heb een man met redelijk wat klusspulletjes.
boren, zagen, hout en haakjes alles was op voorraad hier thuis in de schuur.
Dus koste het mij niet veel moeite.

Mocht je hem ook willen maken

Nodig:
*
1 garde (Action 99 cent)
1 pollepel (Action 50 cent per 3)
Vetbolletje
Plankje ( mijn was een reststukje van ongeveer 12 x 38 cm)
schroef haakje en oogje
zaag 
boormachine
boortjes van 3mm tot 8 a 9mm
houtlijm

Maken:
*
Het plankje op maat zagen
(Of bij de bouwmarkt de medewerkers even lief aankijken)
;-)
op de bovenkant het midden uitmeten
 en met een klein boortje een gaatje voor boren
 voor het ophang oogje
oogje erin draaien
*
dan op de voorkant van het plankje 
ongeveer 3 a 4 cm van de bovenrand 
in het midden ook een gaatje voorboren
 voor het haakje van de garde.
haakje erin draaien
garde erin hangen
*
De hoogte bepalen voor het gat voor de pollepel.
begin met een klein boortje een gaatje te boren 
neem steeds een groter boortje 
(i.v.m. het het splinteren van het boorgat)
tot in mijn geval een boortje van 8 a 9 mm
steeds even passen pollepel moet er redelijk strak in zitten.
*
zet  een streepje potlood op de steel van de pollepel
 aan de achterkant van het plankje.
;-)
De steel van de pollepel inkorten met een zaag. 
op het potloodstreepje
*
druppel houtlijm in het boorgat doen en de pollepel weer in het gat steken 
en laten drogen.
*

Veel plezier met maken. 

Idee gezien op pintrest of welke.nl 

5 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk idee. Deze garde ligt bij mij in de keukenla, maar je kunt er ook hele andere dingen mee doen.
    Van deze lekkernij worden de vogeltjes met deze kou vast heel vrolijk.
    Groetjes,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Hier worden de netjes altijd kapot gemaakt door de "grote" vogels, misschien is dit een goede oplossing, groet Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel leuk idee. Helaas zie ik alleen gardes die helemaal van metaal zijn.
    Moet nu eens uitpuzzelen hoe ik het bezemgedeelte van de garde kleurtjes kan geven.
    Heeft iemand daar ideetjes voor?
    Groetjes,
    Joke sk

    BeantwoordenVerwijderen